ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΤΕ ΕΑΝ ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΟΝ ΥΠΝΟ ΣΑΣ

Dr. Σφήκας Γεώργιος

Ειδικός Παθολόγος, Στρατιωτικός Ιατρός

ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΤΕ ΕΑΝ ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΟΝ ΥΠΝΟ ΣΑΣ

Το άγχος επηρεάζει συχνά την ποιότητα και τη διάρκεια του ύπνου. Το άγχος και η έλλειψη ύπνου μπορούν να έχουν σοβαρές επιπτώσεις στη σωματική και ψυχική υγεία. Οι ειδικοί συνιστούν στους ανθρώπους να στοχεύουν 7-9 ώρες ύπνου τη νύχτα, ανάλογα με την ηλικία τους και άλλους παράγοντες.

Σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC), το 35,2% των ενηλίκων στις Ηνωμένες Πολιτείες κοιμούνται λιγότερο από 7 ώρες κάθε βράδυ. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη ύπνου που οδηγεί σε διαρκή προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας .

Ο ακριβής ρόλος του ύπνου δεν είναι σαφής, αλλά η έρευνα έχει δείξει ότι διευκολύνει ένα ευρύ φάσμα σωματικών διαδικασιών. 

 

Επιδράσεις από την στέρηση ύπνου

Η έλλειψη επαρκούς ύπνου μπορεί να προκαλέσει αρνητική διάθεση, χαμηλή ενέργεια, δυσκολία συγκέντρωσης και γενική αδυναμία λειτουργίας. Η έλλειψη ύπνου μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως εάν ένα άτομο οδηγεί ή χειρίζεται βαριά μηχανήματα όταν κουράζεται.

Η περιστασιακή στέρηση ύπνου είναι απίθανο να προκαλέσει βλάβη, αλλά η επίμονη στέρηση ύπνου μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο αρκετών χρόνιων καταστάσεων υγείας.

Σύμφωνα με μια έκθεση του CDC, τα άτομα που κοιμούνται λιγότερο από 7 ώρες τη νύχτα, έχουν αυξημένο κίνδυνο για τις ακόλουθες καταστάσεις:

  • ευσαρκία
  • καρδιακή ασθένεια
  • Διαβήτης
  • Εγκεφαλικό
  • κατάθλιψη
  • αρθρίτιδα
  • Νεφρική Νόσος

Αν και μια σειρά παραγόντων μπορεί να προκαλέσει αυτές τις καταστάσεις, η στέρηση ύπνου μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξή τους.

Η σχέση μεταξύ άγχους και ύπνου

Το άγχος έχει πολλές αρνητικές επιπτώσεις, αλλά είναι μια απάντηση που έχει εξελιχθεί σε ανθρώπους και ζώα για να τους επιτρέψει να αντιμετωπίσουν σημαντικές ή επικίνδυνες καταστάσεις.

Στους ανθρώπους, το άγχος μπορεί να προκαλέσει το αυτόνομο νευρικό σύστημα (ANS) να απελευθερώσει ορμόνες, όπως η αδρεναλίνη και η κορτιζόλη. Αυτές οι ορμόνες αυξάνουν τον καρδιακό ρυθμό για την κυκλοφορία του αίματος σε ζωτικά όργανα και μύες πιο αποτελεσματικά, προετοιμάζοντας το σώμα να αναλάβει άμεση δράση εάν είναι απαραίτητο.

Αυτή η αντίδραση είναι γνωστή ως αντίδραση μάχης ή φυγής, και ήταν ζωτικής σημασίας για την επιβίωση του ανθρώπου κατά τα πρώτα στάδια της εξέλιξης.

Σήμερα, ζητήματα που δεν αποτελούν απειλή για την επιβίωση μπορούν να προκαλέσουν την αντίδραση μάχης ή φυγής. Για παράδειγμα, προβλήματα στην εργασία ή  οι δυσκολίες  των ανθρώπινων σχέσεων.

 

Τι κάνει το άγχος στο σώμα μακροπρόθεσμα

Είναι φυσιολογικό να αισθάνεστε άγχος περιστασιακά, αλλά τα χρόνια συναισθήματα του στρες μπορεί να προκαλέσουν στο νευρικό σύστημα να παραμείνει σε αυξημένη κατάσταση διέγερσης για παρατεταμένες περιόδους. Το να είσαι σε αυτήν την κατάσταση μπορεί να επηρεάσει σοβαρά τη σωματική και ψυχική υγεία μακροπρόθεσμα.

Ένα αποτέλεσμα του στρες είναι ότι μπορεί να προκαλέσει στέρηση ύπνου. Συχνά σε αυξημένη κατάσταση εγρήγορσης μπορεί να καθυστερήσει η έναρξη του ύπνου και να προκληθούν γρήγορες, ανήσυχες σκέψεις τη νύχτα. Ο ανεπαρκής ύπνος μπορεί στη συνέχεια να προκαλέσει περαιτέρω άγχος.

Σύμφωνα με μια έρευνα του Εθνικού Ιδρύματος Ύπνου, το 43% των ατόμων ηλικίας 13–64 ανέφεραν ότι ξυπνούσαν κατά τη διάρκεια της νύχτας λόγω άγχους τουλάχιστον μία φορά τον περασμένο μήνα.

Μείωση των επιπέδων στρες για βελτίωση του ύπνου

Μειώνοντας τα επίπεδα άγχους τους το βράδυ πριν πέσουν στο κρεβάτι, πολλά άτομα θα μπορούσαν να βελτιώσουν τη διάρκεια και την ποιότητα του ύπνου τους.

Οι παρακάτω αλλαγές στον τρόπο ζωής μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση του στρες:

 

Άσκηση

Η άσκηση μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα του άγχους 

Η σωματική άσκηση είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας και ευεξίας. 

Η έρευνα δείχνει ότι οι επιπτώσεις της σωματικής άσκησης στην ψυχολογική ευεξία θα μπορούσαν να την καταστήσουν κατάλληλη θεραπεία για άγχος και διαταραχές που σχετίζονται με το άγχος, μειώνοντας την ανάγκη να ακολουθήσουν άλλες θεραπείες.

Μια κριτική που δημοσιεύθηκε το 2017 διαπίστωσε ότι η σωματική δραστηριότητα είναι αποτελεσματική στη μείωση των συμπτωμάτων του άγχους.

Περαιτέρω στοιχεία δείχνουν επίσης ότι η άσκηση έχει άμεσο αντίκτυπο στη βελτίωση της ποιότητας του ύπνου σε άτομα άνω των 40 ετών με δυσκολίες ύπνου.

Η μέτρια ή υψηλής έντασης σωματική άσκηση, όπως ένα ελαφρύ τρέξιμο 30 λεπτών, θα μπορούσε να βοηθήσει στη μείωση των επιπέδων άγχους και στη βελτίωση της ποιότητας του ύπνου.

 

Άλλες αλλαγές στον τρόπο ζωής

Οι ακόλουθες αλλαγές στον τρόπο ζωής μπορούν επίσης να βοηθήσουν μερικούς ανθρώπους να μειώσουν τα επίπεδα άγχους τους:

  • προσαρμογή σε μια πιο υγιεινή διατροφή
  • μείωση της πρόσληψης καφεΐνης και αλκοόλ
  • αποφεύγοντας την εργασία στο σπίτι ή τον έλεγχο των email εργασίας το βράδυ
  • ζητώντας υποστήριξη από φίλους και οικογένεια

 

Προσδιορισμός της πηγής του άγχους

Η μείωση του στρες μπορεί να είναι πολύ δύσκολη. Είναι σημαντικό να προσδιορίσουμε την πηγή του άγχους, η οποία συχνά σχετίζεται με την εργασία ή μια διαπροσωπική σχέση. Αν και αυτά τα προβλήματα μπορεί να είναι δύσκολα να επιλυθούν, η εξάλειψη της πηγής του στρες είναι ζωτικής σημασίας για να βελτιωθεί ο ύπνος σας.

Το άγχος και ο ύπνος συνδέονται στενά. Το άγχος μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ποιότητα και τη διάρκεια του ύπνου, ενώ ο ανεπαρκής ύπνος μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα άγχους. Τόσο το άγχος όσο και η έλλειψη ύπνου μπορούν να οδηγήσουν σε διαρκή προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας.

Είναι σημαντικό τα άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα με το άγχος ή την έλλειψη ύπνου να μην προσπαθούν να αντιμετωπίσουν αυτά τα προβλήματα μόνοι τους.

Οι επαγγελματίες υγείας μπορούν να παρέχουν φροντίδα και καθοδήγηση και οι φίλοι και τα μέλη της οικογένειας μπορούν να προσφέρουν επιπλέον υποστήριξη.

 

Dr. Σφήκας Γεώργιος

Ειδικός Παθολόγος, Στρατιωτικός Ιατρός

Ο  Δρ. Γεώργιος Ν. Σφήκας είναι Στρατιωτικός Ιατρός και Ειδικός Παθολόγος . Γεννήθηκε στην Αθήνα και εισήχθη στην Σ.Σ.Α.Σ.(Ιατρικό Τμήμα)το 1991 και αποφοίτησε το...

*Το περιεχόμενο σε αυτό το ιστολόγιο δεν προορίζεται να υποκαταστήσει επαγγελματικές ιατρικές συμβουλές, διάγνωση ή θεραπεία. Πάντα αναζητήστε τη συμβουλή εξειδικευμένων παρόχων υγείας με ερωτήσεις που μπορεί να έχετε σχετικά με ιατρικές παθήσεις.

Μοιραστείτε το !!

ΚΛΕΙΣΕ ΡΑΝΤΕΒΟΥ

Dr. Σφήκας Γεώργιος

Ειδικός Παθολόγος, Στρατιωτικός Ιατρός

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει ότι έχετε την καλύτερη εμπειρία στον ιστότοπό μας.

SARS-COV-2

Στο ιατρείο ισχύουν τα μέτρα που αφορούν στον κορωνοϊό SARS–CoV-2 (COVID-19). Ως εκ τούτου:

  •  Η επίσκεψη στο ιατρείο γίνεται ΜΟΝΟ μέσω προηγούμενου τηλεφωνικού ραντεβού, ακόμη και
    αν είναι επανεξέταση, αποτελέσματα εξετάσεων ή συνταγογράφηση.
  • Παρακαλείσθε να έρχεστε ΑΚΡΙΒΩΣ στην ώρα του κλεισμένου ραντεβού.
  •  Να έρχεται ΜΟΝΟ το άτομο που είναι να εξεταστεί χωρίς ΣΥΝΟΔΟ (εκτός αν υπάρχει
    απόλυτη ανάγκη όπως κινητικό πρόβλημα ή άνοια).
  •  Η προσέλευση γίνεται με ΜΑΣΚΑ, η οποία πρέπει να καλύπτει και την μύτη
  •  Ανάμεσα στα ραντεβού γίνεται 5λεπτος αερισμός του εξεταστηρίου.